تکنولوژی

کواکسیال یا کامپوننت کدام بهتر است؟

کواکسیال چیست؟

کواکسیال همان بلندگو هایی هستند که در بازارهای سیستم صوتی خودرو تو سایز ها و تنوع بالایی موجود می باشند.

کواکسیال ها بهترین انتخاب برای افرادی است که به دنبال این هستند که اسپیکر های بی کیفیت فابریکی خودرو خود را ارتقا دهند و از یک بازه فرکانسی کاملی برخوردار شوند.

کواکسیال ها یک درایور کامل هستند که به طور متوسط یک صدای خوب و قابل قبول با کیفیت را اجرا می کنند و به اصطلاح توی ولوم های بالا درهم ریزی نداشته باشند.

تفاوت بلندگوهای کواکسیال و کامپوننت خودرو :

بررسی کواکسیال یا کامپوننت بودن بلندگو ها مبحث مهمی است که شما هنگام خرید بلندگو های اتومبیل باید انجام بدیدو همچین داشتن پیش زمینه مناسب از هر یک از این نوع بلندگو ها مهم است. که ما اینجا مقداری از تفاوت اون ها رو براتون نوشتیم

__تفاوت بلندگوهای کواکسیال و کامپوننت خودرو ؛ مقایسه و فرق باند ماشین

بلندگوها به دو دسته هستند ؛ بلندگو های کامپوننت و بلندگو های کواکسیال .

کامپوننت :

سیستم های کامپوننت بلندگو هایی با طراحی بهتر و چندین درایور برای کیفیت مطلوب صدا دارا هست.بلندگو های کامپوننت اتومبیل ، سیستمی با درایور های جداگانه اند . یعنی میتونید هر درایو یا( اجزای مختلف ) را در قسمت های مختلف در اتومبیل خودتون نصب کنید.
هر درایور به طوری طراحی شده است که در محدوده ایده آل فرکانس های خود فعالیت کند.
و این مورد اغلب از مواد بهتری نسبت به بلندگو های کواکسیال استفاده می شوند و به آن ها امکان تولید صداهای دقیق و پویا را می دهند.
سیستم های کامپوننت از ووفر های جداگانه ، توییتر و کراس اوور های خارجی تشکیل شده است.

در حالی که این قسمت ها جدا هستند ،اما جوری طراحی شدن که در کنار هم برای تولید صدای با کیفیت بالا کار می کنند. با داشتن سیستم بلندگو کامپوننت ، می توانید درایور ها را در مناطق مختلف اطراف خودرو نصب کنید. تا صدا از عمق و وضوح بیشتری برخوردار باشد. شبکه متقاطع از توییتر و ووفر خارج است . بنابراین اجزای داخلی می توانند از کیفیت بالاتری برخوردار شوند . و از تعیین دقیق بین فرکانس های ارسال شده به درایور های مختلف اطمینان حاصل می کند.

_کواکسیال :

بیشتر سیستم های صوتی اتومبیل کارخانه ای از بلندگوهای کواکسیال تشکیل شده است . اگر میخواهید بلندگوی کارخونه ای اتومبیل خودتون رو بی دردسر تعویض کنید ، بلندگو های کواکسیال را در نظر بگیرید . سیستم های بلندگو ی کواکسیال ، رایج ترین نوع موجود در بازار است و تمام عناصر بلندگو در یک درایور کامل رو داره. بلندگو های کواکسیال برای تولید طیف وسیعی از فرکانس های صوتی در یک واحد طراحی شده اند. Wooferبرای صداهای باس کم و یک توییتر برای نت های بلند. این بلندگو ها حاوی همان نوع درایور ها هستند که در بلندگو های کامپوننت یافت می شوند ، اما برای صرفه جویی در هزینه و فضا ، آن ها ترکیب شده اند.

شایع ترین پیکربندی ، یک woofer است که یک توییت در بالای آن نصب شده است ، اما همچنین بلندگو های کواکسیال 3 طرفه نیز وجود دارد که حاوی یک woofer ، MID-RANGE و یک TWEETERS است. این بلندگو ها در اندازه های مختلفی قرار می گیرند تا در مکان های موجود در بلندگو های کارخانه قرار بگیرند ، بنابراین می توانید به سادگی بلندگوهای قدیمی را جدا کرده و بلندگوهای جدید را وصل و نصب کنید.

مزایا و معایب کواکسیال

_مزایا:

طراحی یکپارچه و نصب آسان و سریع
پخش صدای خوب و هماهنگی در تمام محدوده ‌های فرکانسی
قیمت مناسب ‌تر نسبت به باند کامپوننت
فضای کمتری برای نصب نیاز داره

_معایب:

کیفیت صداش نسبت به کامپونت کمتر تنظیم جداگانه برای هر قطعه از باند رونداره
امکان جایگزینی قطعات و ارتقاء با قطعات با کیفیت بالاتر نداره

_مزایا و معایب کامپوننت

_مزایا کامپوننت:

پخش صدای دقیق و با جزئیات بیشتر در محدوده ‌های فرکانسی مختلف
امکان تنظیم جداگانه برای هر قطعه از باند داره، برای بهترین تعادل صدا
قابلیت جایگزینی قطعات و ارتقاء با قطعات با کیفیت بالاتر داره
پخش صدای با کیفیت بالا، مناسب برای استفاده در سیستم ‌های صوتی حرفه ‌ای

_معایب کامپوننت:

نیاز به تنظیمات و نصب حرفه ‌ای داره
قیمتش بالاتر در مقایسه با باند کواکسیال
نیاز به فضای بیشتر برای نصب هم داره

 

با توجه به مزایا و معایب باندها که گفتیم بهتر هستش انتخاب بین این دو با توجه به نیاز هر فرد و کاربرد مورد نظرش باشد.اگر به دنبال نصب ساده، نگهداری آسان و قیمت مناسب هستید، باند کواکسیال گزینه ‌ی مناسبی است.
ولی اگر بالاترین کیفیت صدا و امکان تنظیم جداگانه برای هر قطعه و همچنین ارتقا قطعات براتون مهمه باند کامپوننت بهترین گزینه است. باند کامپوننت به دلیل امکان تعویض قطعات، گزینه ‌ی مناسب ‌تری می باشد.

از نظر فضا:
همچنین باند کواکسیال به دلیل طراحی یکپارچه، نسبت به باند‌های کامپوننت فضای کمتری را اشغال می‌ کند.
از نظر قیمت مناسب:
از نظر قیمت هم باند کواکسیال قیمت مناسب ‌تری دارد و برای اون دسته افرادی که دنبال ک سیستم صوتی با کیفیت هستند اما بودجه محدودی دارند، گزینه‌ ی خوبی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *