تکنولوژی

نگهداری از اسپیکرهای خانگی

نگهداری از اسپیکرهای خانگی و پرتابل

نکات و ترفند ها برای تعمیر و‌ نگهداری از اسپیکر خانگی

بدون شک اسپیکر های خانگی برای همه افراد سرگرم کننده و جذاب هستند. و امروزه همه افراد تمایل دارند یک پخش کننده خانگی خوب برای منزل خود داشته باشند.

با گذشت زمان ممکن است برخی افراد از خود بپرسند که چگونه می توانند سلامت باند خانگی خود را حفظ کنند و عمر و دوام آن را افزایش دهند.

در حقیقت با گذشت زمان ممکن است عواملی مثل: گرما، نوسانات دمایی، نفوذ گرد و غبار در قسمت های مختلف پخش کننده و حتی مشکلات الکتریکی باعث ایجاد مشکل در اسپیکر خانگی شوند. و عملکرد آن را مختل کنند.

بنابراین برای جلوگیری از مشکلات احتمالی تنها کاری که می توانید انجام دهید این است که در مورد نکات نگهداری از اسپیکر های خانگی اطلاعات کافی کسب کنید.

در این مطلب از وبسایت باند ایران می خواهیم در مورد نکات و ترفند ها برای تعمیر و نگهداری از اسپیکر های خانگی صحبت کنیم. امیدواریم این نوشته به شما کمک کند تا از بروز مشکلات احتمالی باند صوتی منزل خود جلوگیری کنید و تا چندین سال سیستم صوتی خانگی خود را در حالت عادی نگهدارید.

  • چک کردن پیچ های داخلی بلندگو

گاهی ممکن است در اثر لرزش اسپیکر در هنگام پخش آهنگ ها، اجزای داخلی شل شوند. این موضوع باعث می شود تا موسیقی ها یک صدای خفه و غیر طبیعی داشته باشند.

برای رفع این مشکل می توانید از دو روش استفاده کنید.

  1. می توانید به صورت دستی پیچ ها و اجزای داخلی اسپیکر را بررسی کنید و در صورت وجود مشکل آن را حل کنید.
  2. استفاده از جاروب فرکانس یکی دیگر از روش ها برای بررسی ناهنجاری های اسپیکر است. این شیوه از بالا به پایین اجرا می شود و می تواند به راحتی مشکلات را شناسایی کند.

 

  •   اطمینان از سلامت اتصالات

بهتر است گاهی اوقات بررسی کنید که تجهیزات و اتصالات صوتی باند خانگی سالم باشند. اگر متوجه شدید که کیفیت صدا مشکل دارد و همه چیز به صورت مطلوب کار نمی کند، احتمالا اتصالات دستگاه دچار مشکل شده است. از این رو بهتر است که همگی آن ها را بررسی کنید.

همچنین پیشنهاد می کنیم هر چند وقت یکبار اتصالات پشت گیرنده را بررسی کنید و مطمئن شوید که کابل ها و اتصالات پشت دستگاه با یک‌دیگر تماس نداشته باشند. زیرا در این صورت ممکن است باعث ایجاد مشکل شود.

  • جلوگیری از خراب شدن اجزای اسپیکر

در حالت عادی سطح عملکرد گیرنده ها و ساب ووفر می تواند مطلوب باشد. اما به یاد داشته باشید که پخش صدا با ولوم زیاد قطعا می تواند خرابی دستگاه را تسریع ببخشد. بنابراین توجه داشته باشید که در هنگام پخش موزیک ها از صدای بالاتر از ۸۵ دسیبل استفاده نکنید.

  • پاک کردن گرد و غبار

بهتر است گهگاهی غبار ها و آلودگی های جمع شده بر روی بلندگوها را پاک کنید. زیرا ممکن است نفوذ غبار ها به سیم ها و سیگنال های الکتریکی باعث اختلال عملکرد دستگاه شود.

برای زدودن آلودگی ها می توانید از یک دستمال میکروفیبر خشک و یا حتی کمی مرطوب استفاده کنید. و به آرامی گرد و غبار های نشسته بر روی اسپیکر را پاک کنید.

  • تمیز کردن کلید و دستگیره های اسپیکر

عوامل مختلفی مثل: رطوبت، گرد و غبار و… در طول عمر کلید و پاور های یک اسپیکر تاثیر گذار هستند. و می توانند باعث شکننده شدن و حتی از کار افتادن آن ها شوند.

از این رو بهتر است آن ها را در شرایط متعادل نگهدارید تا از خوردگی و خراب شدگی آن ها جلوگیری شود.

حقیقت این است که گرد و غبار اضافی می توانند فرایند خوردگی را تسریع کنند، از این رو برای جلوگیری از خوردگی پاور های اسپیکر خانگی، پاک کردن دستگیره ها با پنیه الکلی است، گزینه های دیگری مثل: سرکه سفید، جوش شیرین و لیمو هستند که می توانند در تمیز کردن اسپیکر خانگی موثر باشند.

  • استفاده از محافظ برق

اجرای مدیریت برق مناسب برای محافظت از باند صوتی خانگی و ارائه بهترین عملکرد آن، از اهمیت بالایی برخوردار است.

بروز طوفان و حتی رعد و برق باعث نوسانات برق و قطع شدن آن می شود، در این زمان اگر اسپیکر خانگی متصل به برق و در حال فعالیت باشد امکان دارد سیستم برق آن اتصال کند و دستگاه را از کار بیاندازد.

یکی دیگر از راه های نگهداری از اسپیکر خانگی، استفاده از محافظ برق برای این دستگاه است. در حقیقت محافظ برق اسپیکر را در برابر نوسانات برقی حفاظت می کند و باعث می شود از سوختن آن جلوگیری شود.

  • قرار دادن آمپر و گیرنده اسپیکر در محل تهویه هوا

گیرنده ها و آمپر های باند های صوتی از حساسیت بالایی برخوردار هستند. و فعالیت زیاد می تواند باعث افزایش حرارت آن ها شود. از این رو توصیه می کنیم اسپیکر خانگی خود را در محل ورود و خروج هوا قرار دهید تا خنک نگهداشته شوند و به درستی از آن ها مراقبت شود.