تکنولوژی

راهنمای خرید اسپیکر

شنیدن موسیقی ،همواره یکی از کار‌‌‌‌های لذت بخشی بوده ،که از دیرباز توجه بشر را به خود جلب نموده است.   ظهور اسپیکر ها، باندها و پخش کننده ها خانگی و حضورشان در جشن ها و میهمانی ها، لحظاتی پرشورتر، لذت بخش تر  و هیجان انگیز تری  را برای با کاربران بخصوص نسل جدید به ارمغان آورده است. دراین مقاله به بررسی برندها، اصطلاحات فنی و مشخصات انواع اسپیکرها  میپردازیم برای پیدا کردن اسپیکر مناسبتان همراه ما باشید:

 

برندها:

 

برند‌‌‌‌های معروف اسپیکر نظیر هارمن کاردون (Harman Kardon)جی بی ال (JBL) بووس (Bose) ,اپل (Apple)
میکرولب (microlab ),مکسیدر (maxeeder) هروزه مدل‌‌‌‌های متفاوت ،با قابلیت‌‌‌‌های فراوانی را به بازار عرضه میکنند.در بین انبوه مدل ها و قابلیت ها اگر قصد خرید اسپیکر را دارید ابتدا به صدای اسپیکر دقت کنید صدای اسپیکر از سه جزاصلی تشکیل شده است :

صدای خواننده ،که به میدرنج معروف است.

صدای بم و کلفت که توسط ساب ووفر شنیده میشود.

و صدای زیر که توسط تییوتر.

در ادامه به بررسی هرکدام از مشخصات فنی اسپیکر میپردازیم:

  • ساب ووفر: گونه‌ای بلندگو است که برای بازپخش بسامد‌هایی چون بیس و ساب-بیس استفاده می‌شود و رده کار فرکانسی آن بین ۲۰ تا ۲۰۰ هرتز است. این نوع بلندگو به تنهایی کاربرد ندارد و به صورت مکمل در کنار بلندگو‌‌‌‌های فرکانس بالا استفاده می‌شود.

 

  • تییوتر : توییترها می‌توانند بالاترین طیف صدا را تولید کنند. معمولا این بلندگوها دامنه فرکانسی 2 تا 20 کیلوهرتز را پوشش می‌دهند، اما برخی توییتر‌‌‌‌های خاص می‌توانند تا رنج فرکانسی 100 کیلوهرتز را هم تحت پوشش خود داشته باشند.

 

  • میدرنج : وظیفه میدرنج پوشش‌دهی عمده‌ترین بخش طیف صوت است؛ این ناحیه طیف صوت همان قسمتی است که صدای ابزارآلات موسیقی و از همه مهم‌تر صدای انسان در آن وجود دارد. در نتیجه مهم‌ترین معیار یک بلندگوی میدرنج خوب این است که بتواند با کم‌ترین میزان و تحریف، صدا تولید کند.

 

  • آمپلی فایر:دستگاهی که کیفت صدا را زیاد میکند و خش و نویز صدا را از بین میرود، بدون آمپلی فایر پخش صدای بلند از اسپیکر پس از مدتی اسپیکر را دچار مشکل میکند.

 

  •  حساسیت:مقدار حساسیت اسپیکر بر حسب دسی بل نوشته میشود. در بیشتر اوقات، میزان حساسیت نشان می‌دهد که اسپیکر از یک سیگنال یک وات چه میزان فشار صوتی (SPL) را می‌تواند در فاصله ی یک متری تولید کند.

 

انواع اسپیکر

اسپیکر ها انواع مختلفی دارند که عبارتند از

اسپیکر‌‌‌‌های ایستاده

ساند بار

ساب ووفر

رومیزی

شارژری

وهوشمند

که هرکدام ازاین پخش کننده ها قابلیت ها و مزیت‌‌‌‌های خاص خودرا دارند ؛ برای خرید، ابتدا باید بدانید اسپیکر را با چه هدفی میخواهید استفاده کنید.برای مثال از اسپیکر های ایستاده میتوانید برای صدا رسانی قوی و محیط‌‌‌‌های بزرگ استفاده کنید، یا اگر نیاز به اهنگ شنیدن در خانه و محیط‌‌‌‌های کوچک دارید میتوانید از اسپیکر‌‌‌‌های کوچک رومیزی استفاده کنید.همچنین اگر یک سینمای خانگی میخواهید در خانه داشته باشید از ساب ووفر و ساند بار استفاده کنید. همه این اسپیکر ها از لحاظ داشتن امکاناتی مانند، فلش، مموری، بلوتوث رادیو و ایو ایکس یکسان هستند، اما قابلیت‌‌‌‌های مخصوص خودرا نیز دارند.

 

نکاتی راجب خرید اسپیکر خانگی

 

بسیاری از مردم فکر میکنند هرچه اسپیکر بزرگتر و گرانتر باشد صدای بلندتری دارد،درصورتی که این یک باور اشتباه است و کیفیت صدا بستگی به قدرت و توان اسپیکر دارد.

اگر قصد خرید اینترنتی اسپیکر را دارید و امکان این که صدای اسپیکر را بشنوید ندارید، از مشخصات فنی و مشاوران دراین زمینه کمک بگیرید.

دقت کنید کالای اصل خریداری کنید، بعضی از مشخصه‌‌‌‌های کالای اصل: قابلیت ضد آب بودن، توانایی نگه داری شارژ باطری و دارا بودن محتویات داخل جعبه اسپیکر (دفترچه راهنما، کابل شارژ و ریموت کنترل) و داشتن گارانتی معتبراست .بهتر است از برند‌‌‌‌های معتبر مثل میکرولب، مکسیدر، جی بی ال، سونی و …. خریداری کنید، تا در دام کالا‌‌‌‌های تقلبی گرفتار نشوید.